משלוחים בכל רחבי הארץ           האתר בהרצה, התחלת פעילות - 30 לינואר 2020

כולסטרול גבוה


רמה גבוהה של כולסטרול בדם היא אחד מגורמי הסיכון הרבים למגוון של בעיות לב עתידיות.  רמה גבוהה של כולסטרול בדם, עלולה להעלות את הסיכון ללקות במחלות לב, כלי דם ושבץ.

כאשר רמת הכולסטרול בדם גבוהה מהנורמאלי , זרימת הדם בגוף עלולה להיות איטית יותר. דבר העלול לגרום להופעת אבנים בכיס המרה, ליתר לחץ דם , לאיבוד של יכולות קוגניטיביות  ועוד.

האמת, שלא תמיד הכולסטרול הוא "רע", הגוף זקוק לרמה קטנה של כולסטרול לשם תפקוד תקין של התאים, העצבים וההורמונים. זהו מרכיב חיוני בכל תא מתאי גופינו. למעשה, אין חיים ללא כולסטרול. חומרים המכונים "ליפו-פרוטאינים" מעבירים את הכולסטרול בזרם הדם ומפזרים אותו בכל אזורי הגוף. סוג אחד הוא ליפו-פרוטאין בעל צפיפות נמוכה (LDL) . ליפו-פרוטאין זה נושא את הכולסטרול מהכבד שם הוא נוצר, אל התאים הזקוקים לו. סוג אחר של ליפו-פרוטאין הוא בעל צפיפות גבוהה (HDL), אוסף את הכולסטרול העודף מהתאים ומחזיר אותו לכבד. שם הוא מתפרק ומופרש מן הגוף, או עובר עיבוד מחדש.

בתנאים נורמלים, שומרים הליפו-פרוטאינים על רמה מאוזנת של כולסטרול בדם, אולם מדובר באיזון עדין מאד שעלול להיות מופר כאשר הגוף מייצר יותר כולסטרול ממה שה-HDL מסוגל לסלק.

לאחר שהתאים מקבלים את כמות הכולסטרול שלה הם זקוקים, ה-HDL מסלק את הכמות שהוא מסוגל לסלק והכולסטרול העודף פשוט נותר בזרם הדם.

אם הכולסטרול מתחמצן (במיוחד  ה-LDL  ) ונצמד לדפנות העורקים , הוא מכשיר את הקרקע להתפשטות של דלקת עורקים. דלקת כרונית כזו תורמת להצטברות נוספת של כולסטרול ורובד תרשתי על גבי הדפנות הפנימיים של העורקים. להצטברות זו, הגורמת להיצרות של העורקים ומגבילה את כמות הדם העוברת בהם, קוראים "טרשת העורקים" או "התקשות העורקים" . טרשת העורקים היא השלב הראשון במחלות לב וכלי דם . כאשר לא מטפלים בבעיה, היא עלולה להוביל להתקף לב ולשבץ.

על פי רוב, לא מופיעים תסמינים מיוחדים המעידים על רמה גבוהה של כולסטרול בדם. עלולים להיות תסמינים כגון: סחרחורות , הפרעות בזרימת הדם, קשיי נשימה לאחר מאמץ קל, בלבול או עמימות שכלית.

המלצות :
1.  תזונה עתירת סיבים תזונתיים, כגון ירקות, פירות, זרעים, דגנים מלאים, אגוזים, תפוחי עץ,
2. להוריד מזונות מעוררי דלקת ולצרוך יותר מזון מדכא דלקת (ראה טבלה בהמשך)
3. לשלב בתזונה יותר פיטוסטרולים (תרכובות טבעיות שהמבנה שלהם דומה לכולסטרול ולכן מתחרים על הספיגה במעי עם הכולסטרול שבגינם נספג פחות)
    אגוזים, שקדים, שומשום ושמן זית
4. לצרוך פטריות ריישי על בסיס יומי
5. להגביר את התדירות והעצימות של פעילות גופנית סדירה.

בברכת בריאות איתנה - ד"ר אור בן עוזיאל

  גורם דלקת     מונע דלקת  
כללי שומן רווי     חומצות שומן אומגה 3 ו - 6  
כללי ערך גליקמי גבוה     ויטמינים  
כללי חומרים משמרים     מינרלים  
כללי סוכר וממתיקים מלאכותיים     נוגדי חימצון  
           
דגנים וקיטניות קורנפלקס -179   דגני בוקר אול בראן 249
דגנים וקיטניות ספגטי לבן -77      
דגנים וקיטניות לחם חיטה -60      
דגנים וקיטניות אורז לבן -38      
דגנים וקיטניות אפונה, שעועית -7      
           
מוצרי חלב מוצרלה -60      
מוצרי חלב קוטג -15      
מוצרי חלב יוגורט -7      
           
ירקות תירס -25   פטרוזליה 504
ירקות       בצל 242
ירקות       גזר טרי 150
ירקות       חסה 134
ירקות       ברוקולי 61
ירקות       כרוב, כרובית, אספרגוס 20
           
דגים       סלמון 729
דגים       טונה במיים 162
           
בשר הודו -70   בשר בלי שומן 10
בשר עוף -20      
בשר חזה עוף -10      
           
שומן       שמן זית 526
שומן       שקדים 190
שומן       בוטנים 167
שומן       אבוקדו 79
טואול - בניית אתרים