משלוחים בכל רחבי הארץ           האתר בהרצה, התחלת פעילות - 30 למרץ 2020

איזון הורמונלי


המערכת ההורמונלית היא מערכת דינמית, עליות ונפילות של רמות ההורמונים בגוף זו שגרה. חוסר איזון לעיתים קרובות הוא תוצאה של שינויים טבעיים המתרחשים עם הגיל, כגון גיל ההתבגרות וגיל המעבר. כמו כן, ייצור ההורמונים מאט עם הגיל לקראת מנופאוזה.

 

חוסר איזון במערכת ההורמונלית יכול לנבוע מסיבות נוספות מעבר לתהליכי ההזדקנות הטבעיים.

סיבות ותסמינים של חוסר איזון הורמונלי

סיבות עיקריות של חוסר איזון בייצור הורמונים הן לרוב נוכחות של אחת או יותר מן התופעות הבאות:

 

       סוכרת ורמות גבוהות של סוכר בדם,

       תפקוד לקוי של בלוטת התריס,

       טיפול הורמונלי בכלל ונטילת גלולות למניעת הריון בפרט,

       עודף משקל,

       סוגים שונים של טיפול תרופתי,

       חוסר שינה,

       מתח כרוני.

 

התסמינים של חוסר איזון הורמונלי יכולים להציג תמונה של אבחנה מסוימת בעלת שם מוכר, או, לחילופין, לתת רושם של אוסף תסמינים שלא קשורים אחד לשני. הנפוצים הם:

 

       בעיות עיכול, כגון נפיחות בטנית, עצירות ושלשולים (לחוד או ביחד);

       עליות וירידות במשקל,

       עייפות כרונית,

       תנודות במצבי רוח, חרדה או דיכאון,

       כאבי ראש,

       גלי חום / הזעות לילה,

       נדודי שינה,

       בריחת סידן (אוסטאופורוזיס),

       נשירת שיער,

       תת פעילות בלוטת יותרת הכליה,

       רמות גבוהות של אסטרוגן,

       חשק מיני ירוד.

 

למזלינו, ניתן להגיע לאיזון הורמונלי בדרכים טבעיות, בכל גיל.

 

צעדים לאיזון הורמונלי

במקרים מסוימים, טיפולים הורמונליים סינתטיים (כגון אינסולין או תרופות לאיזון בלוטת התריס) נחוצים לטיפול בחוסר איזון הורמונלי. עם זאת, רוב אנשים יכולים להרגיש הרבה יותר טוב על ידי ביצוע שינויים באורח החיים.

שינויים בתפריט

צמצום צריכת סוכרים ופחמימות; צריכת שומנים בריאים על חשבון אותן הפחמימות; אכילת כמות מספקת של חלבונים; בחירת מזון עשיר בסיבים שלא רק נחשב כבריא אלא גם מתאים למצב של מערכת העיכול, ועוד.

פעילות ספורטיבית

שילוב של תרגילי כוח וקרדיו מגדיל הפרשת הורמון דופמין, אשר אחראי על הרגשת שמחה, מפחית מתח ותחושות של דיכאון. פעילות סדירה יכולה גם לסייע בשיפור איכות השינה, העיכול, הזיכרון ואפילו בשיפור התפקוד המיני, הודות לעלייה בסרוטונין.

ניהול סטרס

מתח כרוני גורם לתנודות קיצוניות של הורמונים שונים, כולל קורטיזול, אדרנלין, הורמוני בלוטת התריס, הורמוני גדילה, ולא תורם לאיזון של המערכת ההורמונלי. אכן, זה בלתי אפשרי למנוע מתח לחלוטין, אך חיוני למצוא דרכים להתמודדות כדי להחזיר את איזון ההורמונים. אלה יכולים להיות מדיטציות, דיקור, תרגילי נשימה, צמחי מרפא או טיפול פסיכותרפי.

שינה מספקת

הארכת שעות שינה, אלא אם ישנים לפחות 7-8 שעות לא כולל יקיצות. שינה מסייעת לשמור על הורמוני סטרס מאוזנים, בונה אנרגיה ומאפשרת לגוף להתאושש כראוי. אם ישנם קשיים בהירדמות או באיכות השינה, ניתן להיעזר בכלים טבעיים לפתרון הבעיה.

זהירות עם התרופות

כדאי להכיר היטב את תופעות הלוואי של התרופות הנמצאות בשימוש תדיר. חלק מהן יכולות לשבש את האיזון ההורמונלי. למשל, נטילת גלולות למניעת הריון עשויה להיות הסיבה העיקרית למיגרנות, יתר לחץ דם, עלייה במשקל, כאבי גב, שינויים במצב הרוח, בחילה, וגם להגביר סיכון לדימום ברחם, קרישיות דם, התקף לב ושבץ.

צמצום רעלים סביבתיים

כדאי להימנע מחומרים מזיקים במזון, מוצרי טיפוח וחומרי ניקוי. חשיפה ממושכת, אפילו במינונים נמוכים שנחשבים לבטוחים, עלולה לשבש את ייצור ההורמונים.

 

 

 

יחד עם השינויים באורח חיים המפורטים לעיל, התייעצות עם מטפלים ברפואה משלימה וליווי אישי של איש מקצוע יכולים להיות מועילים במיוחד. תהליך איזון ההורמונים עשוי להיות לא קצר ולדרוש שימוש בכלים נוספים להשגת מטרה, כגון שימוש בתוספי תזונה וצמחי מרפא, התאמות תזונתיות אישיות, דיקור או טיפול רגשי. 

 

לידיה בייבסקי, הרבליסטית  קלינית Cl.H, רפואת צמחים בקהילה

 


טואול - בניית אתרים